Information: Please take a moment and visit your profile to choose a flag.

gaita plans for makers

Moderators: earthjig, anima

CHUS SOLIS

Re: gaita plans for makers

Post by CHUS SOLIS » Wed May 06, 2009 5:38 am

Ok yuri, my problem is that I do not dominate the English language.
An embrace from Asturias
Tutor of asturian gaita and manufacturer.
etimta.nireblog.com

anima
Site Admin
United States of America

Re: gaita plans for makers

Post by anima » Wed May 06, 2009 10:59 am

CHUS SOLIS wrote:Lo primero me gustaría que entiendan que conseguir un puntero con una timbre personal y bello lleno de matices, que sea fácil de templar y muchas otras cosas, puede ser el trabajo de toda una vida. Yo mismo muchas veces estoy en mi taller a las 6:00h para poder trabajar en mis punteros primero de comenzar la jornada de trabajo productivo y no es la primera vez que veo dar en el reloj las 2 o las 3 de la madrugada por la misma razón.

Pienso que los artesanos que consiguen resultados es por que hacen lo mismo que yo y es muy lógico que algo que es tan costoso de conseguir, y en muchos caso con un gran sacrificio personal (familia, diversion, etc) no este colgado en la red ni sea facilitado a nadie sea profesional, amateur o amigo intimo.

Yo les dejo aquí unos planos que realizo Manolo Quirós (una gran persona y gaitero asturiano prematuramente fallecido) de una gaita de J.Renboredo y que publico en su trabajo "El libro de la gaita".

No encontrarán las medidas interiores del puntero completas pero si algo por donde empezar Dxd/longitud= una sección de cono y con ella una herramienta para comenzar. El resto de dibujos del torneado son bastante fiables.

Espero les sea útil.
Chus' post in English (more or less), I hope I'm getting this right), :mrgreen:

The first thing to understand is that I want a chanter with a "personal" tone and full of beautiful shades, which is easy to tune and many other things, it may be the work of a lifetime. I myself am often in my workshop at 6:00 to work on my chanters, with a day of productive work, sometimes the first time I look at the clock it is 2 or 3 am.

I think the artisans that produce good results work the same as I do, and it is very logical to think that something that is so costly to achieve, and in many cases with great personal sacrifice (family, fun, etc) may never be posted on the net nor even be available to anyone; professional, amateur, or close friend.

I leave here plans drawn by Manolo Quirós (a great person and Asturian piper who died prematurely ) of a gaita by J. Renboredo and published in his work "The Book of bagpipes."

You will not find the internal measurements of the chanter complete but somewhere to start would be, Dxd /length = section of cone . The rest of the pictures are quite reliable.

Hope this helps!
The Managment....

Post Reply